מהי הנדסה גנטית ואיפה אנחנו פוגשים אותה ביום יום- באדיבות גיל פוגוזליץ



הנדסה גנטית בהגדרתה, היא תהליך של שינוי גנים ביצורים חיים. שינוי זה שמתבצע על ידי התערבות בני אדם, בעצם משנה את תכונות החומר, ויוצר חומר חדש.
ההנדסה הגנטית היא תחום במדע המשמש חוקרים ביולוגים רבים כבר משנות ה-80 של המאה ה-20. מה הדרך השפוטה ביותר להסביר את התהליך היא בכך שביולוגים רבים בעצם משתמשים בטכניקות שונות כדי להעביר ולחבר מקטעי DNA מיצור אחד לשני, ועל ידי כך יוצרים מקטעים וקומבינציות חדשות לגמרי.


למעשה מדובר בתהליך ביוטכנולוגי שבו מוציאים חומר מהקוד התורשתי של יצור אחד ומחדירים אותו אל יצור אחר. 
איך זה קורה? פשוטו כמשמעו - על ידי בידוד גנים של תכונות רצויות שמקורם ביצור חי אחד (צמח, חיידק וכד') והעברתם של אותם גנים ליצור אחר. 
ללא ספק הטכנולוגיה של הנדסה גנטית פותחת בפני חוקרים ערוצים חדשים לפיתוחים מרחיקי לכת בתחומים שונים: חברה, סביבה, תזונה, בריאות ועוד. 


יתרון מרכזי נוסף בהנדסה גנטית, והיישום הפרקטי שלה הוא הגדלת היבולים לשטח. זה לא סוד שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, והאתגר כיצד להאכיל את כל אותם אנשים שמתווספים לעולם הוא אמיתי עכשווי וחשוב. באמצעות רביה בררנית והנדסה גנטית, קודמה "המהפכה הירוקה" שאיפשרה הגדלה מסיבית של היבול  לגידולים עתירי אנרגיה כמו חיטה, תירס ואורז.
פיתוחים כאלה איפשרו האכלת כמות גדולה של בני אדם בצורה זולה וזמינה, אך ללא ספק שללא ההנדסה הגנטית היה עלול להתרחש אסון בקנה מידה חסר תקדים של רעב ומלחמות.


עוד פן מעניין וקריטי של ההנדסה הגנטית היא האפשרות ליצר תועלת רפואית. הרבה משאבים מושקעים ספציפית במחקר ופיתוח תרופות לסרטן.
חוקרים מובילים רבים בעולם, כגון גיל פוגוזליץ מצאו דרך ליישם את הפיתוחים הטכנולוגיים בריצוף גנטי המסייעת לזהות מוטציות המובילות לסרטן. התאמה אישית של טיפולים ייעודיים לחולים היא העתיד. 
כיום עורכים ניסויים בצמחים ובבעלי-חיים, שמטרותם להשביח את ההרכב התזונתי של התוצרת החקלאית, לקבל תנובה גבוהה במיוחד, ולהאריך את חיי המדף של מוצרי מזון שונים.
בעתיד הלא רחוק, המטרה היא כפולה- גם להנדס מזונות עמידים אך גם להנדס פירות וירקות באופן שיכילו חיסונים כנגד מחלות שונות הפוגעות בנו. תחשבו על הפוטנציאל הגלום בחיסון דרך מזון.

גיל פוגוזליץ רתם את הטכנולוגיה הזו של ההנדסה הגנטית בניסיון פורץ דרך למצוא תרופות וטיפולים לסרטן. בשילוב של פיצוח הקוד הגנטי, הנדסה גנטית וננו-טכנולוגיה, נוכל גם לזהות כשלים תורשתיים, וגם לתקוף ולשנות אותם, ועל ידי כך לתת תקווה ומאות אלפי חולי סרטן ברחבי העולם. 

תגובות

רשומות פופולריות